Stichting Toverbal

Met geraspte aardappelen op reis

Foto van RostiTijdens een zomervakantie in Zwitserland kocht ik op een rommelmarkt in Lausanne een degelijk stuk keukengerei van hout met metalen mesjes erop, dat bij navraag een Röstiraffel bleek te zijn. Dezelfde dag kochten we een blik Rösti om er achter te komen hoe dat spul dan wel zou smaken. Thuisgekomen werd natuurlijk de rasp uitgeprobeerd. De mesjes bleken bot en het werd geen succes. De simpele keukenmachine uit de zestiger jaren bleek veel effectiever.

Een paar jaar geleden kregen we in de Achterhoek in een klein restaurantje aardappel pankoookskes bij de maaltijd geserveerd. Met wat snuffelwerk kwamen we er achter dat die simpele pannekoekjes een behoorlijk reis door Europa maken.
Bij ons heten ze in de Achterhoek en in Limburg 'riefpannekookskes'. Rond Nijmegen 'riftkoekjes'. In Westfalen, Rheinland en in de Eifel noemt men ze 'Reibekuchen'. In het Hoogduits 'Kartoffelpuffer'. In de Elzas heten ze 'Grumbeerekiechle' of 'Ardepfeldatscha'. In keurig Frans 'galettes de pommes de terre'. En als we dan de Zwitserse grens overtrekken komen we bij de 'Rösti'. Iedere zichzelf respecterende stad heeft daarop zijn eigen variant, al dan niet met uiringen, rozemarijn, kummel, tomaten, paprika of zelfs koffie.

Riefpannekoke

Benodigdheden:

Schil de aardappelen en rief ze. Rieven is Achterhoeks plat voor raspen, vgl. het duise Reiben. Meng bloem en ei door de aardappelen en breng ze op smaak met peper en zout. Er ontstaat een smeuïg beslag. Doe wat olie in de koekepan en leg zodra die heet is, met een eetlepel wat hoopjes beslag in de pan, duw ze plat en bak ze aan beide zijden goudbruin. Laat ze op keukenpapier uitlekken.
Serveer de pannekookskes bij een lekkere braadworst, of op z'n Westfaals met wat appelmoes.

Berner Chäseröschti

Benodigdheden:

Schil de aardappelen en rasp ze. Bak de spekjes en de ui in 10 gram boter tot de ui goudbruin is. Vermeng dit met de geraspte aardappelen en breng het geheel op smaak met peper en zout. Bak de massa als een dikke koek twintig minuten op een laag vuurtje in de koekepan tot zich aan de onderzijde een lichtbruine korst vormt. Keer het geheel met behulp van een platte deksel en bak ook de andere zijde. Leg er dan de plakjes Gruyère op. Doe er een deksel op en laat de kaas mooi smelten.
Serveer de rösti als lunchgerecht met een groene salade.

Wat kunnen we erbij drinken?

Bij beide gerechten past eventueel een mooi glas bier. Wij dronken bij de Rösti een koele Fendant uit het Zwitserse kanton Valais.
Eet smakelijk

Cees Tempel