Een Abraham voor de vijftigjarige

Foto van AbrahamNu gij zijt vijf maal tien
hebt gij Abraham gezien.
Voorspoed in het verder leven
zij u jarenlang gegeven.
Leef dus in uw tweede jeugd
zeer gelukkig en verheugd.

De Federatie van Folkloristische Groepen in Nederland viert zaterdag 23 september 2000 het vijftigjarig jubileum in het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem. Ook de Zeeuwse Ringrijders Vereniging bestaat dit jaar een halve eeuw. Reden genoeg om eens een Abraham te bakken.

Al heel lang bestaat in West-Friesland het gebruik om iemand op zijn vijfstigste verjaardag een Abraham cadeau te doen. Ook in andere streken van Nederland en Vlaanderen kent men tegenwoordig dit gebruik. Vrouwen die vijftig jaar worden krijgen een Sara.

Oorspronkelijk werden Abrahams gemaakt van brooddeeg, tegenwoordig worden ze vervaardigd uit al dan niet gevulde speculaas, versierd met amandelen, vruchtjes of marsepein. De uitdrukking Abraham zien is afkomstig uit Johannes VIII vers 7 waar de Joden aan Jezus vroegen: 'Gij hebt nog geen vijftig jaren en hebt gij Abraham al gezien?' Abraham zien betekent zoveel als 'wijs worden', 'levensinzicht verkregen hebben.'

Daarom wensen wij de Federatie van Folkloristische Groepen in Nederland en de Zeeuwse Ringrijders Vereniging wijsheid en levensinzicht voor de komende vijftig jaar.

Abraham

Bovenstaande hoeveelheden zijn genoeg voor een Abraham van ca. 40 cm. grootte.

Zeef de bloem met het bakpoeder, de basterdsuiker, de kruiden en een snufje zout in een grote ronde kom. Snijdt de boter er met twee messen door tot er nog slechts kleine stukjes over zijn en kneedt het geheel daarna met koude handen tot een soepel deeg. Laat dat deeg afgedekt op een koele plaats 12 uur rusten.

Deel het deeg in tweeën. Strooi wat bloem op uw werkblad en rol het deeg uit tot twee lappen waaruit u met behulp van een papieren mal twee gelijke abrahamvormen snijdt. Verdeel de amandelspijs over één van de twee lappen deeg, maar laat een rand van een centimeter vrij. Druk de gehakte noten in de spijs. Bevochtig de vrijgehouden deegrand met wat water en leg er dan de tweede lap deeg bovenop. Druk de rand goed vast. Versier de pop met de amandelen. Vergeet de neus niet. Klop het ei los en bestrijk de pop hiermee. Verwarm de oven op 175 graden Celsius en bak de pop in veertig minuten bruin en gaar. Laat de Abraham daarna, eventueel op een rooster afkoelen. Roer de poedersuiker met wat koud water tot een dik glazuur en versier hier de pop mee. Snijdt voor de ogen de bigarreaux doormidden en plak het ronde deel met wat glazuur vast.

De jarigen wens ik een plezierige dag en geniet van het lekkers.