'Een koude winteravond in Friesland'

Foto van Optuge BoerekoalNa afloop van een congres in Leeuwarden vonden we een klein gezellig restaurant in de oude binenstad. Buiten was het koud. Er viel natte sneeuw die overal doorheen woei. Dus hadden we zin in een lekkere warme hap. Op de kaart vonden we 'optuge boerekoal', in het Nederlands aangekondigd als 'boerenkool anders'.

We kregen een gerecht voorgeschoteld, dat mij in eerste instantie deed denken aan de Zwitserse 'Berner Platte' en de Franse 'Choucroute garnie Alsacienne' oftewel 'Sürkrüt'. Gerechten die overigens niet met boerenkool, maar met zuurkool worden klaargemaakt. Mijn Friese tafelgenoten kenden het gerecht niet in deze vorm en op een vraag van onze kant kregen we als antwoord slechts: 'Een oud familierecept'. Een paar jaar geleden kwam ik vrijwel hetzelfde recept tegen bij Johann Lafer, tv-kok bij het Duitse ZDF: 'Grünkohl und Pinkel'. Zou de famile soms afkomstig zijn uit Oost-Friesland. Hoe dan ook, die avond aten wij lekker en kregen we het heerlijk warm.

Optuge boerekoal

Benodigdheden:

Eventueel de kool van de stelen stropen, goed wassen en snijden. De uien snipperen en in wat vet in een grote pan aanzetten. De kool met aanhangend water, zout, versgemalen witte peper en een mespuntje piment aan de uien toevoegen. De rest van het braadvet er bovenop leggen. Zodra de kool geslonken is, nog wat water toevoegen. De kool mag niet onderstaan! Daarna de casselerrib, het spek en de saucijsjes op de kool leggen en het geheel in drie kwartier op een laag vuurtje gaar koken. Leg er de laatste vijf minuten de leverworst bij om op te warmen. Haal dan alle vlees uit de pan en houdt dat bijvoorbeeld in een lauwe oven warm. Voeg de havermout toe en laat het geheel nog een kwartiertje koken. Ondertussen de geschilde aardappelen met wat zout koken. De boerenkool afgieten en het kookvocht dat dankzij de diverse vleessoorten een heerlijke bouillon is geworden, opvangen.
Serveer de aardappelen en de kool met het vlees in aparte schalen. Het kookvocht doet u in een sauskom en voor de liefhebbers doet u er een schaaltje mosterd bij. Tenslotte zorgt u voor een snijplank en een scherp mes om het vlees eerlijk te verdelen.

Wat kunnen we erbij drinken?

Wij bestelden een 'kopstoot', een glas jenever met een glas bier ernaast. Kregen we het daarom soms zo warm?

Eet smakelijk.

Cees Tempel