Grouster snoepgoed

Als halverwege de maand februari in het Friese Grou de etalages van de bakkerszaken worden versierd, gebeurt dat met traditioneel snoepgoed als pepernoten, borstplaat, speculaas en taaipoppen. Snoepgoed dat in de rest van ons land tegenwoordig vaak al eind oktober in de winkels ligt.

In Grou kent men ook nog een eigen specialiteit, de Sint Piterkoeken. Wij hebben voor u geproefd en ontdekten dat de pepernoten wat groter zijn en door wat meer anijs anders smaken. Lekkerder. De borstplaat was net zo lekker als die van oma en van haar erfden we de vele vormpjes. De Sint Piterkoek was echt een grote verrassing.

Aangezien Sint Piter een kinderfeest is, kunnen de kleintjes pepernoten bakken. Wat oudere kinderen kunnen zelf met de borstplaat aan de gang en misschien zijn er onder hen wel die zelf een Sint Piterkoek kunnen bakken. Voor de volwassenen blijft het bereiden van de Alderwetse boerekofje, een overheerlijk drankje.

Pipernuten

Doe alle ingrediënten door elkaar in een grote kom en kneed er een mooi deeg van. Laat dit een paar uur afgedekt rusten. Draai kleine knikkertjes en druk die op een ingevette bakplaat . Let op dat het deeg wat inzakt en groter wordt. Houd dus ruimte tussen de pepernoten. Verwarm de oven op 175˚ C en bak de pepernoten in een kwartiertje gaar. Laat ze afkoelen en wat harder worden.

Rjemmeboarstplaat

Doe de kristalsuiker met de room in een steelpannetje en breng het mengsel al roerend aan de kook. Zeef de poedersuiker boven het pannetje en blijf roeren tot alles opgelost is en voeg dan de likeur toe. Laat het al roerend zachtjes doorkoken tot het mengsel bijna begint te stollen. Giet dan het stroperige suikermengsel in de ingevette vormpjes op het bakpapier. Laat de borstplaat 10 minuten afkoelen. Haal de vormpjes van het bakpapier en zet ze 10 minuten op hun zijkant. Verwijder de vormpjes en laat de borstplaat verder afkoelen. Voor roze borstplaat voegt u in plaats van de likeur een eetlepel rode bessensap toe.

Sûkeladeboarstplaat

Vervang de likeur en de room door 1 eetlepel cacaopoeder en 4 eetlepels water. Verder blijft alles hetzelfde.

Sint Piterkoeke

voor het roze glazuur:

voor het witte glazuur:

Voeg het meel, de suiker, de boter, het ei, zout, anijszaad en nootmuskaat in een kom. Meng alles goed door elkaar en voeg er dan zoveel water bij als nodig is om een mooie deegbal te vormen. Kneed er dan de oranjesnippers door. Laat het deeg een kwartiertje rusten. Verdeel het daarna in drieën en vorm er drie circa 8 mm dikke koeken van. Bak de koeken in ca. 25 minuten op 200˚ C. Laat de koeken op een rooster afkoelen.

Zeef de poedersuiker en meng er het bessensap door. Smeer dit papje over de koeken. Laat het glazuur goed drogen. Maak van de 50 gram poedersuiker en de 10 ml water een wit papje. Vouw van bakpapier een puntzakje, doe er het witte glazuur in en knip dan een heel klein puntje van het zakje. Schrijf tot slot met mooie letters St. Piter op de koek.

Voor de kinderen sûkelademolke (chocolademelk).

Voor de volwassen past bij de Sint Piterkoeke een glas of beker Alderwetse boerekofje.

Boerekofje

Neem een ruime pan en klop met een garde eidooiers, nootmuskaat, kaneel, zout, bloem en de gesmolten boter tot een smeuïg papje. Doe er 1 dl bokbier bij, samen met de suiker en de koffie en klop dit nogmaals op.

Breng de rest van het bier in een andere pan voorzichtig aan de kook en schuim het een keer af. Giet dan langzaam wat van het bier in het koffiemengsel. Goed roeren om schiften te voorkomen. Blijf doorgieten en roeren tot al het bier is toegevoegd. Breng het geheel al roerende weer aan de kook en voeg dan de sterke drank toe. Snel uitschenken, want anders is alle alcohol verdampt.

Proost en snoep smakelijk!

Zie ook:  Het kinderfeest in Grou - Sint Piter

Foto impressie Sint Piter in Grou