Friese kapiteinskost

KappesinersskûtelBij onze zeemacht is de Indische rijsttafel waarschijnlijk het populairste gerecht. Iedere week weer. Het verhaal gaat dat een Friese oud-marinekok op een Oostzeevaarder bij gebrek aan Indische ingrediënten als alternatief een 'kappesinersskûtel' samenstelde. Raasdonders met een rits lekkere hapjes eromheen. De schotel staat ook wel bekend onder de naam 'kapteinsmiel' of 'captain's dinner'. De laatste naam is trouwens eigenlijk voorbehouden aan de maaltijd welke op luxe cruiseschepen wordt genuttigd in het bijzijn van de kapitein.
Oorspronkelijk werd het gerecht bereid met gedroogde kapucijners. Die zijn echter nog maar mondjesmaat te koop, vandaar dat wij simpelweg een pot veldertjes namen.

Kappesinersskûtel

Snijd de augurkjes in dunne plakjes. Doe deze in een schaaltje evenals de zilveruitjes, de plakjes biet, de paprikareepjes en de piccalilly.

Verwarm het pekelvlees in een steelpannetje met warm lichtgezouten water.

Draai kleine balletjes van de gehakt en bak ze in de boter op hoog vuur bruin en knappend en houd ze warm.
Giet bijna al het bakvet uit de pan en bak hierin de plakjes ontbijtspek tot ze lekker knapperig zijn.

Doe de kapucijners in een vergiet en spoel ze even onder de kraan af. Verwarm ze in 3 dl. water in een grote pan, giet ze af en serveer ze in een mooie schotel gegarneerd met smalle preiringetjes.

Plaats de schotel op tafel omringd door alle schaaltjes met lekkernijen, eventueel aan te vullen met:

Heel eenvoudig een groot glas blond schuimend bier. Wilt u toch liever een wijntje, kies dan voor een simpele Vin de Pays uit Frankrijk of een soepele Côte du Rhône.

Eet smakelijk!