O, Nederland geef me rijst met kouseband

Foto van Rijst met KousebandAls kind verbleef ik een aantal malen in Bergen (NH). Wanneer wij vandaar op de fiets naar Alkmaar gingen passeerden wij het 'danspaleis' van Max Woiski en zijn familie. Zelfs overdag klonk daar altijd gezellige Surinaamse muziek. Later vertrok de familie naar het centrum van Amsterdam om ook daar het publiek te laten genieten van hun muziek. Onbetwiste topper was het liedje: 'O, Nederland, geef me rijst met kouseband'. De ingrediënten van dit Surinaams Creoolse gerecht waren in die tijd blijkbaar moeilijk verkrijgbaar. Het was behelpen met dunne spercieboontjes en pekelvlees. De Amsterdamse Albert Cuypmarkt bracht echter al vrij snel uitkomst. Nu zijn alle benodigdheden te verkrijgen bij de tropische winkels, waarvan er steeds meer in ons land verschijnen.

Rijst met kouseband

Zet het zoutvlees in ruim koud water en laat het twee uur staan. Hierdoor verdwijnt het overtollige zout. Giet het water af en droog het vlees met keukenpapier. Verwijder de vetranden en snijd het vlees dan in blokjes van een cm dik.

Was de kouseband, verwijder de uiteinden en snijd de groente in stukjes van 4 cm. Snipper de ui, pel de knoflook, was de tomaten en snijd die in kleine blokjes.

Verhit de boter in een braadpan en bak het vlees 7 à 8 minuten. Voeg de gesnipperde ui toe en pers de teentjes knoflook boven de pan. Laat beide nog even meebakken. Voeg dan de tomaat toe en laat ook die even meebakken. Daarna wordt de kouseband toegevoegd. Laat het geheel nog zo'n tien minuten bakken, maar schep alles regelmatig om, zodat het niet kan aanbranden.
Los de bouillonpoeder op in een dl. warm water en voeg die aan het totaal toe. Draai het vuur laag, doe een deksel op de pan en laat alles nog 15 tot 20 minuten gaar stoven.
Kook ondertussen de Surinaamse rijst gaar volgens de bereidingswijze op de verpakking.

Serveer de rijst met kouseband op voorverwarmde borden en eet het naar wens met lepel of vork.

Een koel glas zelfgemaakt gemberbier is hierbij erg lekker.

Schil de gemberwortel en rasp hem zeer fijn. Dit kan ook in een keukenmachine. Wel zo gemakkelijk. Kook het water en los de rietsuiker er in op. Voeg de gemberrasp, de kruidnagels en de pimentkorrels aan het water toe. Breng het geheel weer aan de kook en haal het dan van het vuur. Laat alles ruim een uur trekken en zeef de siroop. Serveer het gemberbier aangelengd met koud water en ijsklontjes.

Wilt u liever een glaasje wijn, probeer dan eens een goedgekoelde, milddroge Rosé d'Anjou.

Eet smakelijk.