Lekker eten met Molukse vrienden

Tussen 1954 en 1959 bezocht ik in Apeldoorn de van Kinsbergen MULO. Een school die bezocht werd door jongelui uit Apeldoorn en omgeving. In vrijwel iedere klas zat ook een medeleerling afkomstig uit de 'woonoorden voor Ambonezen' uit Teuge en Vaassen.

Deze mensen uit het voormalig Nederlands Indië trokken vooral in het begin erg veel met elkaar op en begrepen er bijvoorbeeld niets van dat degenen die tussen de middag op school bleven boterhammen met kaas of jam aten. Zij wilden het liefst warm eten en vooral in de wintermaanden werd er wel eens iets op een van de ouderwetse kolenkachels opgewarmd. Tijdens die momenten leerde ik de eerste Molukse gerechten kennen. Nu jaren later vertelt mijn oudste zoon over de heerlijke Molukse gerechten die hij leert kennen op verjaardagen en andere feesten bij zijn vrienden.

Voor u stelde ik een simpel menu samen bestaande uit ajam semur, gestoofde kip, nasi putih, witte rijst en sambal goreng buntjis, pittige gebakken boontjes.

AJAM SEMUR

Snij de kipfilet in stukjes. Maak van de ketjap, peper, nootmuskaat, aromat, ve-tsin, bouillonpoeder en een theelepel olie een marinade. Aangezien sommigen allergisch zijn voor ve-tsin kunt u dit eventueel weglaten. Voeg de stukjes kip toe en laat het geheel een uurtje marineren.
Pel en snipper de uien, bak ze in een braadpan in de overige olie lichtbruin en voeg de kip met de marinade toe. Laat het met een deksel op de pan rustig gaar sudderen. Voeg zo nu en dan wat water toe.

SAMBAL GORENG BUNTJIS

Verwijder zaadlijsten en zaadjes van de paprika's en snij ze in schuine stukjes.

Pel en snipper de ui en fruit ze in een theelepel olie aan. Pers de knoflooktenen erboven uit. Voeg de laos en de daun salam toe en laat alles nog even sudderen.

Week de terasi met wat water en voeg het samen met de garnalen, ve-tsin, aromat, bouillonpoeder en de terasi bij het uimengsel en laat dit even zachtjes op het vuur staan. Voeg de gesneden boontjes en de paprika toe en laat dit in een half uurtje gaar sudderen. Voeg vlak voor het opdienen de zure asam en zout naar smaak toe. Verwijder de daun salam blaadjes. Wilt u de boontjes echt pittig voeg dan nog wat sambal oelek toe.

NASI PUTIH

Spoel de rijst af tot het water helder is en bereid het dan volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking.

Serveer de drie gerechten op een grote schaal gegarneerd met kerupuk.

Een Gewürztraminer uit de Elzas is een ideale begeleider voor deze gerechten.

Eet smakelijk!

De namen van de ingrediënten en gerechten zijn gespeld zoals in het boek Een kennismaking met de Molukse keuken (ISBN 90-76729-31-x) door tante Jo Kakiay en anderen en wijken soms af van de in Nederland gebruikte schrijfwijze voor Indonesische producten.