Groen als gras

Paling in 't groenPaling van een aantal jaren oud vertrekt vanuit onze streken naar de Sargassozee in Midden-Amerika om daar te paaien. Wanneer de waterwegen afgesloten zijn trekken ze instinctmatig over land. In België wordt hier en daar beweerd dat dit gerecht zijn naam te danken heeft aan de groene weiden waar de paling dan doorheen trekt.
Eén ding is zeker, de naam heeft in ieder geval te maken met de kleur van alle groenten en kruiden die in het gerecht worden verwerkt. Iedere kok heeft daarvoor zijn eigen specialiteiten, mede afhankelijk van het seizoen en de eigen kruidentuin. De hieronder vermelde kruiden kunnen zonder probleem bijvoorbeeld vervangen worden door citroenmelisse, pimpernel, tijm, bonenkruid of lavas.

Paling in 't groen

Vraag uw vishandelaar de palingen schoon te maken en het vel eraf te stropen. Snijd ze in stukjes van 5 cm. Pel de sjalotjes en snijd ze heel fijn. Was de groenten en snijd ook die heel fijn.

Bak de mootjes paling in de hete boter rondom aan. Voeg na drie minuten de fijngesneden sjalotjes toe en laat die enigszins kleuren. Voeg dan alle groenten en kruiden toe. Blus het geheel af met de visfond en de witte wijn en breng het daarna op smaak met zout en peper. Laat alles even aan de kook komen en stoof de paling dan op een laag pitje in 10 tot 15 minuten gaar.

Schep met een vork de paling uit de saus. Klop de eierdooiers los met het sap van de citroen en een snufje zout. Meng dit met een garde door de saus en bind de saus verder met vlokjes koude beurre manié.
Voeg de palingmootjes weer toe en laat het geheel even opwarmen.
U kunt de paling in 't groen warm serveren met Vlaamse frieten of enigszins afgekoeld met geroosterd boerenbrood besmeerd met roomboter. Garneer het gerecht met enige schijfjes citroen.

Bij dit feestelijke gerecht, past ook een feestelijke wijn. Een droge Chablis, een prachtige Bourgondische wijn gemaakt van het druivenras beaunois (de plaatselijke naam voor chardonnay). Natuurlijk kunt u er ook een glas Belgisch blond bier bij drinken.

Eet smakelijk