Voorjaarsstamppotten

Wentelteefjes

Als kind ging ik met een buurjongen in het voorjaar jonge paardebloemblaadjes plukken. Ik dacht dat diende als konijnenvoer. Toen ik er achter kwam dat het konijn de kerstdagen niet had overleefd informeerde ik naar de werkelijke reden. Zijn moeder vertelde dat ze de molsla, want zo noemde zij de blaadjes, gebruikte om er stamppot mee te maken. Gezond en goedkoop.

Toen ik op latere leeftijd mensen in het Amsterdamse Bos brandnetels zag plukken werd ik weer nieuwsgierig. Daar leerde ik dat je er thee van kon zetten, maar men gebruikte het ook wel om stamppot mee te bereiden. Goedkoop en gezond. Zo hebben wilde planten altijd hun weg gevonden naar de keuken van de verstandige huisvrouw.

Wij stelden voor u een stamppotbuffetje samen bestaande uit brandnetelstamppot en stampot molsla, aangevuld met raapstelenstamppot en stamppot lente-uitjes. De stamppotten hielden wij vegetarisch. De liefhebbers van wat vlees komen met de bijgerechten wel aan hun trekken. Als u zelf brandnetels en molsla gaat plukken, doe dat dan niet langs wegen waar ze door uitlaatgassen vervuild zijn en vergeet vooral niet om voor het plukken van brandnetels een paar handschoenen mee te nemen.
Als bijgerecht serveerden wij stukjes augurk, Amsterdamse uitjes, éénpersoons rookworstjes, gebakken hamblokjes en uitgebakken spekjes met het spekvet. U kunt hier natuurlijk naar eigen smaak nog van alles aan toevoegen.

Wij kozen voor een kruidige Gewürztraminer uit de Elzas, maar een mooie droge rosé is ook niet te versmaden.

Basisstamppot

Schil en was de aardappelen en snijd ze in stukken. Zet ze met een bodempje water met het zout op en kook ze in circa 20 minuten gaar. Giet ze af en maak er puree van. Dit kan met een pureeknijper of met een speciale stamper. Met de knijper wordt de puree erg fijn en met de stamper kunt u zelf bepalen of u het wat grof wilt houden.
Vermeng de puree met de melk, boter, peper, nootmuskaat en voeg eventueel nog wat extra zout toe voor een lekker stamppotje.

Brandnetelstamppot

Wentelteefjes

Blancheer de brandnetels 15 seconden in heet water, zodat de brand er af is en de blaadjes nog net niet gaar zijn. Koel het dan af in ijswater, zodat de groene kleur mooi behouden blijft. Hak de blaadjes heel fijn. Wel de rozijnen 15 minuten in de port en giet ze daarna af. Meng brandnetel en rozijnen door de stamppot.

Stamppot molsla

Bereiding
Was de molsla en snijd ze in grove stukken. Hak de walnoten eveneens in niet al te kleine stukken. Meng molsla en noten door de stamppot.

Raapstelenstamppot

Bereiding
Was de raapstelen en snijd ze in grove stukken. Snijd de mosterdkaas in blokjes. Meng raapstelen en kaas door de stamppot. Zorg ervoor dat de stamppot goed heet is, of plaats de schotel onder de hete gril, zodat de kaas gaat smelten.

Stamppot lente-uitjes

Wentelteefjes

Was de lente-uitjes en snijd ze in fijne ringetjes. Gebruik ook een deel van het groen. Smelt de boter in een koekenpan en fruit de uiringetjes kort aan. Pel de eieren en snijd ze in stukjes. Meng uitjes en ei door de stamppot.

Eet smakelijk!