Kempisch volksorkest - dansenKempisch volksorkest, heerlijke dansmelodieën van verweg en dichtbij

In 1980 groeide uit de Bergeijkse volksmuziekgroep 'Ut Muziek' een groot orkest: het Kempisch Volksorkest. Onder leiding van Harrie Franken speelden vele muzikanten één keer per maand dansmuziek. Al snel sloten zich daarbij vele dansers aan en vormden de Kempische Volksdansers.
In 1984 produceerden ze een lp, Het Kempisch Volksorkest speelt ten dans, met muziek uit Nederland en daarbuiten. Het orkest is ondertussen uitgegroeid tot ruim dertig muzikanten en is daarmee het grootste Europese volksorkest.
Ter gelegenheid van het twintigjarig bestaan besloten orkest en dansgroep een gedeelte van het ondertussen zo'n 120 dansen tellende repertoire op een cd vast te leggen: dansen. Tegelijkertijd is een boekje uitgegeven met achtergrondinformatie, dansbeschrijvingen en de diverse orkestpartijen van de dansen.
De dansen komen van dichtbij en verweg. Dichtbij betekent Nederland en België, verweg wil zeggen van Frankrijk tot Scandinavië en Estland. Dankzij de arrangementen van Harrie Franken, die zelf viool speelt is er ondanks de grootte van het orkest een cd ontstaan die het niet alleen meer dan waard is om naar te luisteren, maar vooral uitnodigt om te dansen. In het boekje dansen van de buitengaander heeft Nel Franken op duidelijke manier de dansen beschreven. Soms afwijkend van de 'officiële' manier van dansen, maar juist zoals ze wekelijks gedanst worden in De buitengaander in Bergeijk-Westerhoven. Makkelijke dansen zoals 't Zand, Barnabé en D'n Bels, maar ook ingewikkelder dansen als Streets of Laredo, de Vijfparendans en de Windmolen. Andriese Mazurka en Hambo Polska waren de muziekjes waar ik vooral met veel genoegen naar geluisterd heb.
Elke eerste zondag van de maand speelt het orkest in De Beiaard in het Belgische Postel. Entree gratis. Informatie Harrie Franken (0497) 54 40 73.

Kempisch Volksorkest, dansen
Harrie & Nel Franken, dansen van de buitengaander