Kort maar krachtig:
Madlot
Rozen aan mijn hoed

Wat heeft Madlot toch met Wieger Michiels Visser? Visser (1801-1886) was beurtschipper in het Friese Oosterzee, een welgesteld man, maar geen beroepsmuzikant. Tussen 1817 en 1821 noteerde hij vele danswijzen in zijn Vioolboek . Judica Lookman en Bert Lotz van Madlot hebben het handschrift in 1983 volledig uitgeschreven. De belangstelling onder muzikanten was zo groot dat er in 1992 een 2e druk verscheen.
Op de cd treft men zes melodieën uit Vissers vioolboek aan. Het zijn gezellige, soms wat gedragen dansmuziekjes die Madlot met veel enthousiasme brengt.
Enthousiast gezongen worden de dansen Flip die vleugelt , > t Schoenlapperke en het Rozendanslied . Iets wat ik op de meeste Nederlandse volksdansplaten mis. Zang is immers een wezenlijk onderdeel van een dansfeest. Het soldaatje van Wenen komt heel wat eerlijker over dan in de versie van de Zangeres Zonder Naam uit 1970.
Madlot heeft kennelijk ook iets met doedelzakken. In vrijwel alle opnames komt de doedelzak voor, soms puur zoals in de Dueringer boerendans en De smouse groenmarkt , en soms door andere instrumenten vergezeld zoals in Madlot # 81.

Madlot
Rozen aan mijn hoed