Kort maar krachtig:
Frans Tromp
Noordelijk HalfrondFrans Tromp - Noordelijk Halfrond

Twee cd's had Frans Tromp al op zijn naam staan, Op Goede Voet en Op Oude Voet bevatten repertoire specifiek gespeeld als dansbegeleiding. Noordelijk Halfrond breekt niet geheel met die traditie, de muziek blijft zeer dansbaar. Toch liggen er accenten anders. Alle melodieën zijn geschreven door harmonikaspeler Frans Tromp zelf. Hij wordt begeleid door Mik Lammers op digitale piano en door zijn zoon Maarten op basgitaar. Binnen de traditionele Nederlandse muziek niet zo'n gebruikelijke combinatie. Aangezien Frans en Mik al jaren samenspelen bij het Utrechts Morris Team, waar de de combinatie met electronische instrumenten al jaren is geaccepteerd, is de Engelse dansmuziek hen niet vreemd. Het nummer Later en misschien nog meer de wals Verschuur zullen de puriteinen onder ons wel even vreemd in de oren klinken. Zeer dynamische muziek. De meeste walsjes speelt Frans echter solo. Walsje van Nix en de Walsjes voor Toos zijn geijkte Tromp-toppers. Door gebruik te maken van dubbelopnames is er bij een aantal nummers een veel ruimer klankbeeld ontstaan. In het Meijlied kun je daarom genieten van 'harmonikaorkest Tromp'. Maar ook Zwaluw is een heerlijk 'dubbelnummer'. Op dit nummer ontstaat op dit moment in onze huiskamer een nieuwe Nederlandse dans bestemd voor het komend Doe Dans Festival.

Frans Tromp
Noordelijk halfrond