Voetje voor VoetjeVoetje voor Voetje
20 andere Nederlandse Dansen

Toen Marius Korpel mij tijdens het Zomerfestival 2002 voorzichtig liet blijken dat er een kans in zat dat hij voor het Landelijk Centrum voor Amateurdans (LCA) ook het Doe Dans Festival 2003 zou gaan organiseren, kwamen er direct allerlei plannen boven water. De Nederlandse volksdans, tijdens het Doe Dans 2001 volledig afwezig, zou de rode draad gaan vormen en er moest een cd komen met nieuw gecreëerde Nederlandse dans. Samen met het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en het LCA is hij in die opzet geslaagd.
Met twintig nieuwe Nederlandse dansen vormt Voetje voor Voetje een breed scala, tot op heden ongekend in zijn soort. Natuurlijk hadden Elly Olderaan, Marita Kruijswijk en Marian Nesse hun sporen reeds verdiend, maar zij hebben een duidelijk eigen dansrepertoire. Op deze productie komen niet alleen vele voor de Nederlandse volksdans onbekende choreografen aan bod, vooral ook leveren de muzikale uitvoeringen veel verrassingen op.
Om de collectie nieuwe Nederlandse dansen tot stand te brengen is een commissie van wijzen in het leven geroepen: Jaap van Beelen, Riekje en Max van Hofweegen, Jan Kloetstra en Bert Lotz hebben onder leiding van Radboud Koop (en gestuurd door Marius Korpel) vele dansen bekeken en vele melodieën beluisterd. Zij moesten beoordelen of dans en muziek wel Nederlands waren. Dat is niet zo gemakkelijk, want er bestaat geen duidelijke definitie van de Nederlandse volksdans. Kijkend en luisterend naar het programma neem ik mijn petje voor hen af. De selectie is wonderwel gelukt en geeft hoop dat de Nederlandse Volksdans weer een vaste plaats binnen het internationale repertoire mag gaan innemen.
Het programma begint met Thei Ziene Polka, drie melodietjes uit het repertoire van Thei Buddiger, de helaas overleden speelman van de Hakkespits uit Venray. Eigenlijk is het een Rheinländer, een variant van de polka. Dansleidster Ans Versteegen maakte samen met de leden van de Hakkespits een drietal nieuwe figuren. In een arrangement van Madlot klinkt het heel vrolijk.
De Premièrewals van Elske Hoen is eigenlijk een madlot en wel # 81 uit het vioolboek van Wieger Michiels Visser. De melodie wordt zeer dansant gespeeld door - what is in a name - de groep Madlot. Elske Hoen leverde in totaal vijf dansen voor deze cd. Ook de Kettingpolka, de Voorjaarsmazurka, de Wals bij Maanlicht en de Noord-Zuid Galopzijn van haar hand, de laatste drie op muziek van Amerant.
Het feest tijdens een kraamvisite en het wiegen van de baby vormen de basis van Tessa, een walsje van Els Roemer op muziek van Frans van Meel. Corrie's dansje, eveneens van Roemer en Van Meel, is een leuke combinatie van mazurka en polka.
De Scheveninger Riel en Haagse Bluf van Gert-Jan van Ammerkate zijn oorspronkelijk bij het Haagse folklore-ensemble Nitsanim ontstaan; muziek gecomponeerd door Wijtze Pieter Kikstra en Irena Sarolea, samen het ensemble Windroos vormend. De valse zeemanis muzikaal gezien een buitenbeentje, maar op het prachtige lied van Laïs creëerde Sibylle Helmer een even schone dans.
Elly Olderaan werd speciaal benaderd om ook een tweetal dansen aan te leveren. Het werden Wel Jan en Menuet De Jolige Jonker. Moderne dans gebaseerd op oude motieven. Beide melodieën worden vertolkt door de Vlaamse groep 't Kliekske. Voor veel muzikanten hèt voorbeeld van andere Nederlandse muziek.
De Dubbelslag is een dans van Willem Wolfert op muziek van een exose en een angloise uit het manuscript van Jakob Pieters Beukema uit het Groningse Leens. Zijn Wuivende Rokken wordt gedanst op een schotz uit het manuscript van Visser. Dames, de rok komt terug op het volksdansbal!
Bartien van Dam laat ons de Máximawals dansen. Op muziek van De Rijke Boer (sic) creëerde hij een dans waarin hij de Argentijnse tangofiguur girando koppelt aan de Nederlandse ijswalspassen. Zeer gedurfd. Het Duo Marianta, ofwel Marita Kruijswijk en Marian Nesse, leverde een drietal melodieën waarop het voor het voormalige Nederlandse Danshuis Tsjoch in Bakkeveen simpele dansen samenstelde. Zowel De Waarzegger als de Branle van Graaf Maurits zijn heel snel uitgelegd en dansen lekker weg. Waarom ze op de melodie van De Stinkpot Menuet geen dansbeschrijving geven is onduidelijk. Muziekjes waarop we zelf wat mogen bedenken zijn er de laatste jaren genoeg verschenen.
Als laatste het Walsje in ca. 7 km. Guus van Kan maakte op muziek van Gerwil Kusters een walsje in 16 maten. Tot zover niets mis. Alleen in het boek gaan er wat dingetjes verkeerd. Bij de dansbeschrijving komt de hoofdletter B op een wat rare plek terecht en bij de bladmuziek spelen maatnummers en hoofdletters helemaal een feestje. Al bij al is Voetje voor Voetje een aanwinst voor de Nederlandse volksdans. Marius ga zo door. Op één been kan je niet lopen!

Voetje voor Voetje
20 Andere Nederlandse Dansen
Syncoop 5763 CD 271

Bij de cd is een boekje met dansbeschrijvingen verschenen:
Gert-Jan van Ammerkate, Bartien van Dam e.a.
Voetje voor Voetje
20 Andere Nederlandse Dansen