![]() |
tekst: Cees Tempel
Muziek
voor theatrale barokdanse en akoustische volksmuziek uit Nederland zijn twee
op het eerste gezicht volledig verschillende muziekuitingen, die net als appels
en peren niet met elkaar vergeleken kunnen worden. Toch hebben A Choice
Collection of Dances gespeeld door Accademia Amsterdam en de cd Speeltijd
van muziekgroep Amerant wel degelijk veel gemeen. Op beide cd's treffen we gelijksoortige
muziek. Accademia Amsterdam speelt Le Menuet à quatre van Marais,
La Contredanse van de La Coste en La Bourrée nouvelle
van Mouret, terwijl Amerant Menuet van Jamin, Contredanse N°
6 van dezelfde componist en Bourrée bourrue van Irena Sarolea
ten gehore brengt. De polka treffen we als Stantonpolka alleen bij
Amerant aan.
Het zal duidelijk zijn: Accademia Amsterdam speelt muziek uit eind vijftiende,
begin zestiende eeuw. Muziek die toen geschreven werd om gespeeld te worden
aan het hof. De opnames op de cd werden geselecteerd en geproduceerd door Dorothée
Wortelboer, artistiek leider van dansensemble Folia in Utrecht.
Ensemble Accademia Amsterdam, onder leiding van oprichter en hobospeler Onno
Verschoor, laat ons genieten van dansmuziek die we duidelijk niet tot de volksmuziek
kunnen rekenen. De laatste serie dansen daarentegen, speciaal bestemd voor de
danszaal, komt dicht bij muziek zoals volksdansers die kennen. De eerder genoemde
Contredanse, La Nouvelle Bourrée maar ook Le Cherubain
en An Echo by Mr. Groscort worden zeer uitnodigend gespeeld. Vooral
laatstgenoemde melodie, die wordt gespeeld als vioolsolo, geeft prachtig de
sfeer weer van de musicerende dansmeester en zijn leerling.
Dezelfde sfeer treffen
we aan bij de Dansmeester-mazurka gespeeld door Amerant. Een compleet
andere orkestbezetting, maar gelukkig wel akoustisch. Violen, doedelzak, trekharmonica's,
nyckelharpa, maar ook piano, trommels, gitaren, contrabas en vooral veel zang.
Vaak prachtig meerstemmig zoals in Verholen liefde, Wanhoop
en Lied van het gangspil.
Naast al die zang bevat de cd veel dansmuziek. Harmonicaspeelster Irina Sarolea
schreef voor deze cd in totaal zes composities. Zeer dansant zijn Wals in
Fa mineur, Dubbele scottisch en vooral de denderende Stantonpolka.
Wat deze cd zo interessant maakt is de grote verscheidenheid aan speelstijlen,
gecombineerd met het dansgevoel dat in vrijwel alle dansen naar bovenkomt. La
Chasse d'Apollon uit een oud Maastrichts speelmansboek en de Halfbelegen
schottische / Schavelingenschottische vragen gewoon om er prachtige
dansen op te maken. De Scottisch pour Maud tot slot is geen barokmuziek,
maar zou qua sfeer zo op de andere cd kunnen staan. Twee fantastische dansproducties
vol met vitamine D(ans).
Accademia Amsterdam, A Choice Collection of Dances Amerant, Speeltijd |
Dit artikel is eerder verschenen in het tijdschrift Volksdans,
een uitgave van het Landelijk Centrum voor Amateurdans.
19e jaargang nummer 1, februari 2000