Scheuten van Chichoreiwortels

Foto van Gentse waterzooiToen boer Jan Lammers in september 1830 vanwege de onrusten in de Zuidelijke Nederlanden met zijn familie zijn boerderij in Schaarbeek in België onvluchtte ontstond er iets moois. In zijn kelder had hij namelijk een laag aarde over zijn chichoreiwortels gegooid om te voorkomen dat ze geroofd zouden worden. Teruggekomen ontdekte hij dat die wortels witte scheuten hadden gekregen en dat die uitermate lekker smaakten. De witlof was ontdekt.

Anderen zeggen dat monsieur Breziers, hovenier van de Brusselse kruidentuin ontdekte dat de chichorei in de winter in het donker kropvorming vertoonde. Persoonlijk vind ik het eerste verhaal het leukst, maar feit is dat sinds die tijd Brussels lof of witlof in België op allerlei heerlijke manieren wordt klaargemaakt. In Brussel werden wij op het volgende gerecht getracteerd.

Witlof op zijn Brussels

Schil de aardappelen. Zet ze op met weinig water en zout en kook ze in 20 - 25 minuten gaar. Giet ze af en maak ze met de pureestamper fijn. Breng de melk aan de kook en roer die door de aardappelen. Voeg peper, zout en nootmuskaat naar smaak toe.

Verwarm uw oven op 175° C. Snijd de lofstruikjes in de lengte doormidden en haal de harde kern er uit. Doe wat citroensap op de doorgesneden lofstruikjes en leg ze in een beboterde ovenschotel. Strooi en wat zout over. Dek de schotel af met alluminiumfolie en laat de lof in de oven in 40 minuten gaar worden.
Snijd de kipfilet in reepjes en daarna in kleine blokjes en bak die 5 minuten in 30 gram boter.
Smelt de rest van de boter in een steelpannetje, roer de bloem erdoor en laat die heel even kleuren. Voeg de gevogeltefond toe, eventueel aangevuld met wat water, zodat u een mooie gebonden roux krijgt. Roer de koffieroom door de saus en breng die op smaak met peper, zout en nootmuskaat. Voeg dan de kip aan de saus toe.
Leg een half lofstruikje op een plak ham, doe daar twee eetlepels saus op, leg er de andere helft van het lofstruikje op en rol de ham op. Maak ook de overige pakketjes klaar.

Verhoog de oventemperatuur tot 250° C, of verwarm de ovengril voor.
Maak met een spuitzak een mooie pureerand in de ovenschotel. Leg de lofpakketjes in het midden. Roer de eidooier en de helft van de kaas door de resterende saus. Schenk die over en naast de lofpakketjes en strooi de rest van de kaas over het geheel.
Zet de schaal in de oven of onder de gril tot het geheel een mooi kleurtje heeft gekregen.

Wij dronken een Chardonnay-Sauvignon uit de Jardin de la France (Loiredal). Een witte wijn die heel goed past bij een romig kipgerecht.

Eet smakelijk