Gentse waterzooi

Foto van Gentse waterzooiIeder voorjaar heb ik rond Koninginnedag en 5 mei een korte vakantie. Werken in het onderwijs is zo gek nog niet. Als het even meezit trekken we dan een aantal dagen naar De Haan aan de Belgische kust, een prachtig dorp waar dankzij grote investeringen de vergane glorie uit het begin van deze eeuw langzamerhand weer terug komt.

Eten kun je er overheerlijk. En wat vooral belangrijk is, de Vlaming is trots op zijn streekgerechten. Op iedere restaurantkaart kom je ze tegen. Aangezien De Haan geen eigen haven heeft zoekt men de streekgerechten vooral in het Vlaamse achterland. In tegenstelling tot de Waterzooi bereid met vis, zoals je die in Oostende en Zeebrugge tegenkomt, bereid men de Waterzooi hier op zijn Gents met kip. Dat smaakt zo lekker dat de Franse componist Jules Emile Frédéric Massenet, bekend van onder andere de opera's Manon en Don Quichotte er een 'Cantate au waterzooi' voor schreef.

Gentse waterzooi

Sprenkel het citroensap over de soepkippen. Snij de ui en de wortel in plakken, de prei in ringen en de knolselderij in reepjes. Was de prei goed. Verwarm de boter in een hele grote pan en zet de groenten even aan. Doe de 2 soepkippen erbij. Bind 4 takjes peterselie, de tijm en het laurierblad bij elkaar en voeg dit bosje aan het totaal toe. Giet de gevogeltefond over de kippen of verkruimel het bouillontablet. Doe de witte wijn erbij en vul de pan aan met water zodat de inhoud grotendeels onder staat. Voeg tenslotte de kruidnagel en de nootmuskaat toe. Breng het geheel aan de kook en laat het op een laag pitje minstens een uur sudderen.
Haal dan de kippen uit de pan en verwijder eerst het vel en haal daarna het vlees van het karkas. Snij het vlees eventueel in kleinere stukken en voeg dit weer aan de soep toe. Haal ook het bosje kruiden er uit.
Klop de eidooiers los met de koffieroom, voeg er een scheutje warme bouiloon aan toe en meng het geheel daarna door de soep die vanaf nu niet meer mag koken. Breng de soep op smaak met zout en peper en strooi er vlak voor het opdienen wat fijngesneden peterselie over. Serveer er lekker vers gebakken stokbrood bij.

Wat kunnen we er bij drinken?

Wij namen een Chardonnay-Sauvignon uit het Franse Loire-gebied. Een sappige witte wijn. Iedere andere Chardonnay past trouwens goed bij kipgerechten.
In België drinkt men er graag een droge Riesling bij.

Eet smakelijk