De Imam die flauwviel

Imam BayıldıOver het algemeen is de Imam (een Turkse geestelijke) niet iemand die zomaar flauw valt, maar het schijnt dat er een was die bij het nuttigen van het volgende gerecht toch van zijn stokje ging. Of het nu kwam door de grote hoeveelheid knoflook, de hoeveelheid olijfolie die vroeger heel duur was, of de hoeveelheid pijnboompitten die nu heel duur zijn, vermeld de historie helaas niet. Ik leerde dit zeer verfijnde gerecht kennen tijdens een vakantie in Istanboel en pas veel later bereiden in Amsterdam. Daar leerde ik dat je echt de tijd moet nemen om er iets lekkers van te maken, want pas dan vermengen zich alle geuren en smaken en loop je de kans dat een van je gasten ook in katzwijm valt.

Imam bayıldı

Was de aubergines. Snijd in de lengte van de schil steeds een reep weg, zodat de aubergine op een zebra lijkt. Laat de steelaanzet van de aubergines zitten. Bestrijk de aubergines met olijfolie en leg ze dan op een bakplaat. Verwarm de oven op 180° C. en laat de aubergines in ca. 25 minuten gaar worden.

Kruis de tomaten vanaf de steelaanzet in en dompel ze met drie tegelijk 15 seconden in kokend water. Laat ze onder de koude kraan schrikken en haal de velletjes eraf. Snijd ze eerst in vieren en verwijder zaadjes en de harde witte kern. Snijd het vruchtvlees dan in kleinere stukjes.

Pel en snipper de helft van de uien en 3 tenen knoflook en laat die in 2 eetlepels olie op een zacht pitje glazig worden. Voeg de kleingesneden tomaat, de peterselie en de tijm toe. Laat het geheel een kwartiertje sudderen en breng de saus met citroensap, versgemalen peper en zout op smaak.

Pel en snipper de overige uien en knoflook. Braad die in 2 eetlepels olie aan tot ze lichtbruin zijn en bak er daarna roerend met een vork het gehakt in tot het mooi rul is en breng ook dit op smaak met peper en zout.

Doe driekwart van de tomatensaus in een ingevette ovenschotel.
Snijd aan de bovenzijde een kwart van de aubergine weg en hol deze dan nog wat verder uit. Verdeel het gehaktmengsel over de aubergines en bestrooi ze met de pijnboompitten. Dek dit af met de rest van de tomatensaus.

Plaats de aubergines naast elkaar in de ovenschotel en zet deze in een op 200° C. voorverwarmde oven. Laat de schotel daar zo'n 20 tot 30 minuten tot de saus lekker pruttelt. Garneer de aubergines vlak voor het opdienen met een blaadje peterselie en serveer het geheel met verse stukken pide (Turks brood) dat u even heeft meegewarmd in de oven.

In Turkije was dat thee, nu namen we er een robijnrode Yakut van het wijnhuis Kavaklidere bij. Een volle wijn uit de omstreken van Elazıg in het zuidoosten van Anatolië.
Eet smakelijk