Kliekjesdag

Vroeger werd er geen voedsel weggegooid. Dat was 'zonde'.
Maar het was een hele kunst om alle restjes smakelijk te verwerken.

Wanneer vroeger bij ons thuis het brood echt oud was geworden bakte mijn moeder in het weekend wentelteefjes. Met suiker of jam erop was dat smullen. Toen ik later in Amsterdam woonde werd er op zaterdag geen warme maaltijd klaargemaakt. We aten brood, soms met soep, maar ook vaak met een huzarensalade. Mijn vrouw Loes had daarvoor haar eigen recept. Nog steeds worden die salades door mijn beide zoons geroemd. Ook een jachtschotel werd oorspronkelijk klaargemaakt om restjes wild te verwerken, maar ook met restjes ander vlees smaakt hij heerlijk. Aangezien tegenwoordig het meeste vlees keurig geportioneerd en afgewogen wordt verkocht blijft er bij ons eigenlijk nooit iets over. Daarom koos ik voor magere varkenslappen, maar het gerecht kan evenzeer met rundvlees worden klaargemaakt.

Wentelteefjes

Klop de eieren los met zout, suiker en kaneel. Voeg dan de melk toe. Wentel de sneetjes brood door het mengsel tot ze goed doorweekt zijn. Doe wat boter in een koekenpan en bak de sneetjes aan beide kanten mooi bruin. Serveer ze warm, bestrooid met suiker of koud met jam.

Huzarensalade

Voor de garnering:

Vermeng alle ingrediënten in een grote kom, zodat een smeuïge massa ontstaat. Breng het geheel met peper en zout op smaak. Doe de salade dan over op een grote schaal. Garneer de salade met een dun laagje mayonaise. Strooi er wat paprikapoeder overheen en versier het geheel met partjes ei en tomaat, waaiertjes augurk, zilveruitjes en een toefje peterselie. Serveer de salade met geroosterd brood.

Gegratineerde jachtschotel

Snijd het vlees in kleine dobbelsteentjes. Meng twee eetlepels bloem met peper, zout en kruidnagel. Vermeng dit met de dobbelsteentjes vlees. Verhit de helft van de boter in een koekenpan en bak het vlees in gedeeltes mooi bruin. Zorg dat de boter goed heet blijft. Bak daarna in dezelfde pan met wat extra boter de gesnipperde ui goudbruin. Doe het vlees er weer bij. Voeg nog een eetlepel bloem toe en roer alles goed door. Laat de bloem op een matig vuur gaar worden. Voeg een laurierblaadje toe en giet al roerend de bouillon door het vleesmengsel, zodat er een heerlijke ragout ontstaat.
Giet nu alles in een braadschotel. Verhit de oven op 200° C. Plaats de schotel in de oven en laat het geheel 20 minuten doorsudderen tot het vlees gaar is.

Maak ondertussen van de gekookte aardappelen, de melk en 25 gram boter een smeuïge puree. Laat die iets afkoelen en spuit dan de puree langs de rand van een ingevette gratineerschotel. Snijd de augurken in heel dunne reepjes en doe die samen met de zilveruitjes bij de ragout. Verwijder het laurierblad. Schep de gare ragout in het midden van de schotel. Schil de appel en snijd die in een plakken. Verwijder het klokhuis. Leg de plakken appel dakpansgewijs op de ragout. Strooi wat gemalen kaas over de puree. Verhit de oven tot 225° C en laat hem daarin in twintig tot vijfentwintig minuten gratineren. Serveer de jachtschotel met rode kool en appelcompote.

Bij de huzarensalade past een Grüner Veltliner uit Oostenrijk en bij de jachtschotel dronken wij een mooie Pinot Noir uit de Bourgogne.

Eet smakelijk!