Jarig Jetje zou trakteren

Foto van PalingbroodjesAls je jarig bent krijg je meestal cadeautjes. Als tegenprestatie moet je dan ook trakteren. Op school was dat vroeger snoepgoed. Wie kent niet het schitterende lied:

'Jarig Jetje zou trakteren,
alle meisjes van de klas.
Jetje had wat uitgekozen,
waar ze zelf zo dol op was.
Ulevellen bracht ze mee.
Ieder kreeg er minstens twee.'

Tegenwoordig kunnen de traktaties vaak niet uitgebreid genoeg zijn. Voor een klas kinderen een grote mand vol met zakjes zoet of hartig snoepgoed. Een enkeling houdt zich nog maar aan de spreuk: 'snoep gezond, eet een appel'.
Volwassenen zetten de tafel vol met slagroomtaart of kwarkgebak. Even later komen de borrelnootjes en andere hartige hapjes.

In Zeeland komen er paolienbrôôdjes op tafel. Zelfgebakken brooddeeg gevuld met overheerlijke verse paling. Of ze worden geserveerd met koffie of misschien al iets sterkers vermeld de historie niet.

Palingbroodjes

Zeef de bloem in een ruime kom. Maak de gist aan met wat lauwe melk. Roer er daarna de rest van de melk door. Laat de boter in een steelpannetje langzaam smelten. Maak in de bloem een kuiltje en giet daar zowel het gistmengsel als de gesmolten boter in. Voeg het zout toe en roer alles dooreen. Kneed er met koude handen een mooi soepel deeg van. Laat het deeg afgedekt met een vochtige theedoek gedurende een half uur op een lauwwarme plaats rijzen.

Verwijder als u dat wilt de graten uit de paling en snijd ze in mootjes van 10 cm. Bestrooi ze met zout en versgemalen peper en besprenkel ze met wat citroensap.
Kneed het deeg nogmaals goed door en rol het op uw werkblad uit tot een vierkante lap van ½ cm dik. Snijd er lapjes van 10 bij 12 cm van.
Leg op ieder deeglapje een moot paling. Bevochtig het deeg langs de paling met wat water en rol de lapjes op. Druk de sluitnaad goed aan met een vork. De zijkanten van het rolletje laten we open zodat de paling zichtbaar blijft. Leg de broodjes met de sluitnaad naar onderen op een ingevette bakplaat. Laat ze afgedekt met huishoudfolie nogmaals een half uur narijzen.

Verwarm de oven op 200°C. Roer het ei los met een eetlepel water en bestrijk hiermee de broodjes. Plaats ze in het midden van de oven en bak ze in twintig minuten gaar en goudbruin. Leg ze op een rooster buiten de oven afgedekt met folie en een paar handdoeken. Ze garen dan nog wat na. Serveer ze lauwwarm of koud.
Eet ze als u de graat heeft laten zitten langs de lengte van het broodje alsof u mondharmonika speelt. U eet dan langs de graat.

Natuurlijk een feestdrankje. Bijvoorbeeld een Chardonnay, een droge witte wijn. Wilt u liever een biertje, neem dan een Tripel, abdijbier van de bovenste plank.

Eet smakelijk!