Een schoolreis naar Zuid-Limburg

Foto van Gentse waterzooiToen ik nog volop in het onderwijs werkzaam was, organiseerden wij voor de zesde klassers regelmatig een meerdaags schoolreisje naar het Limburgse land.

Valkenburg, Wijlre en Gulpen waren favoriet. In het voorjaar heerst er in deze plaatsen een weldadige rust. Meestal gingen we vooraf op een zaterdag voorbereidingen treffen met een aantal collega's. Afspraken maken voor een bezoek aan de diverse bezienswaardigheden en de speeltuin, controleren of opnieuw uitzetten van speurtochten en meer van dergelijke 'nuttige' activiteiten.

De dag eindigde altijd in een van de vele plaatselijke horecagelegenheden. Een dag in de buitenlucht maakt hongerig. Het woord reubesop op een menukaart deed ons als westerlingen meer aan afwaswater denken dan aan soep, tot het woord op z'n Limburgs werd uitgesproken. Op dat moment beseften wij waar het om ging en toen ons daarna werd verteld dat 'reuben' Limburgs is voor knollen (vergelijk het Duitse woord Rüben) waren wij nieuwsgierig geworden.

Reubesop

Snijd het lamsvlees in kleine stukjes. Plet de peperkorrels. Bind rozemarijn en tijm tot een bosje en doe alles samen in een liter koud water. Breng het geheel aan de kook en schuim het zorgvuldig af. Laat het vlees minimaal drie uur trekken tot u een overheerlijk ruikende bouillon heeft gekregen.
Was de knolletjes goed en snijd ze in reepjes van een centimeter dik. Schrap de worteltjes en snijd ze klein. Schil de aardappelen en snijd ze in blokjes van een kubieke centimeter. Voeg de groenten aan de bouillon toe en laat alles een kwartiertje lekker doorkoken.
Maak de soep naar smaak af met zout en peper. Snijd het ontbijtspek in dunne reepjes, bak het uit en verkruimel het als het enigszins afgekoeld is. Hak de peterselie fijn. Dien de soep op in een mooie soepterrine bestrooid met het spek en de peterselie.
Serveer de reubesop met vers geroosterd Eifelbrood of Oberländer. Om het geheel extra te verfijnen dient u op het bord eventueel nog een scheutje room toe.

Wij dronken een droge rode Dornfelder uit de Duitse Pfalz. Een lekkere stevige wijn. Verkiest u wit, neem dan een Elzasser Gewürztraminer.

Eet smakelijk.