Achterhoekse harmonikamuziekAchterhoekse harmonikamuziek

Toen in 1984 de lp Achterhoekse harmonikamuziek, samengesteld door Frans Tromp en Hans Keuper, werd uitgebracht door Wim Bosheck, was dit voor mij reden om mijn planning voor het boek Muziek en dans uit Ooost-Nederland grondig aan te passen. Vijf muzikanten speelden zodanig interessante muziek op de lp dat een jaar langer zoeken naar dansbeschrijvingen en achtergronden wel verantwoord leek. Helaas lukte het niet om alle dansen volledig te beschrijven. Toch haalden twee dansen, de Step Had je me maar en de Rozenwals, beide gespeeld door Herman Oudenampsen het reguliere volksdansrepertoire. Ze werden gearrangeerd en wel door 'grote' orkesten nagespeeld en opgenomen en worden nog op menig bal gespeeld. In 1990 bracht het Franse label Playa Sound dezelfde muziek op cd uit onder de naam Hollande accordeon / melodion. Deze cd had één nadeel: het laatste nummer Zonnebloem was bij het overnemen van mastertape op cd nogal vervormd. Waarschijnlijk was de tape wat gaan trekken. Daardoor helaas onbruikbaar om op te dansen. De rest van de cd is overigens van uitstekende kwaliteit.
De Nederlandse uitgever Music & Words is gestart met een nieuwe serie: Holland Heritage, bedoeld om ons Nederlands muzikale erfgoed vast te leggen. Als eerste cd verschenen bovengenoemde opnames. De hoestekst is aangepast, de muziek is nog steeds interessant, maar de Zonnebloem hangt, ondanks mijn waarschuwing aan de producent, aan het eind nog steeds slap. Heel jammer.

Herman Oudenampsen e.a.
Achterhoekse harmonikamuziek