A Choice Collection of Dances en Speeltijd
van menuet naar polka

A Choice Collection of DancesMuziek voor theatrale barokdanse en akoustische volksmuziek uit Nederland zijn twee op het eerste gezicht volledig verschillende muziekuitingen, die net als appels en peren niet met elkaar vergeleken kunnen worden. Toch hebben A Choice Collection of Dances gespeeld door Accademia Amsterdam en de cd Speeltijd van muziekgroep Amerant wel degelijk veel gemeen. Op beide cd's treffen we gelijksoortige muziek. Accademia Amsterdam speelt Le Menuet à quatre van Marais, La Contredanse van de La Coste en La Bourrée nouvelle van Mouret, terwijl Amerant Menuet van Jamin, Contredanse N° 6 van dezelfde componist en Bourrée bourrue van Irena Sarolea ten gehore brengt. De polka treffen we als Stantonpolka alleen bij Amerant aan.
Het zal duidelijk zijn: Accademia Amsterdam speelt muziek uit eind vijftiende, begin zestiende eeuw. Muziek die toen geschreven werd om gespeeld te worden aan het hof. De opnames op de cd werden geselecteerd en geproduceerd door Dorothée Wortelboer, artistiek leider van dansensemble Folia in Utrecht.
Ensemble Accademia Amsterdam, onder leiding van oprichter en hobospeler Onno Verschoor, laat ons genieten van dansmuziek die we duidelijk niet tot de volksmuziek kunnen rekenen. De laatste serie dansen daarentegen, speciaal bestemd voor de danszaal, komt dicht bij muziek zoals volksdansers die kennen. De eerder genoemde Contredanse, La Nouvelle Bourrée maar ook Le Cherubain en An Echo by Mr. Groscort worden zeer uitnodigend gespeeld. Vooral laatstgenoemde melodie, die wordt gespeeld als vioolsolo, geeft prachtig de sfeer weer van de musicerende dansmeester en zijn leerling.

Meerstemmige zang

Amerant - SpeeltijdDezelfde sfeer treffen we aan bij de Dansmeester-mazurka gespeeld door Amerant. Een compleet andere orkestbezetting, maar gelukkig wel akoustisch. Violen, doedelzak, trekharmonica's, nyckelharpa, maar ook piano, trommels, gitaren, contrabas en vooral veel zang. Vaak prachtig meerstemmig zoals in Verholen liefde, Wanhoop en Lied van het gangspil.
Naast al die zang bevat de cd veel dansmuziek. Harmonicaspeelster Irina Sarolea schreef voor deze cd in totaal zes composities. Zeer dansant zijn Wals in Fa mineur, Dubbele scottisch en vooral de denderende Stantonpolka.
Wat deze cd zo interessant maakt is de grote verscheidenheid aan speelstijlen, gecombineerd met het dansgevoel dat in vrijwel alle dansen naar bovenkomt. La Chasse d'Apollon uit een oud Maastrichts speelmansboek en de Halfbelegen schottische / Schavelingenschottische vragen gewoon om er prachtige dansen op te maken. De Scottisch pour Maud tot slot is geen barokmuziek, maar zou qua sfeer zo op de andere cd kunnen staan. Twee fantastische dansproducties vol met vitamine D(ans).

Accademia Amsterdam, A Choice Collection of Dances
www.foliadance.net