Foo Foo Band - Heren van zes weken, Het zeemansleven in de VOC-tijdKort maar krachtig:
Foo Foo Band
Heren van zes weken
Het zeemansleven in de VOC-tijd

Wanneer het scheepsvolk van de Verenigde Oost-Indische Compagnie in de Nederlandse havensteden terugkwam van een lange reis, was de beurs meestal rijkelijk gevuld. Dan hing men behoorlijk de beest uit en was na een week of zes weer platzak. 'Heren van zes weken', werden ze genoemd.
In het kader van 400 jaar VOC zochten de leden van de Foo Foo Band muziek in 17e en 18e eeuwse liedboekjes. Teksten werden aangepast, muziek gearrangeerd en nieuw gecomponeerd. Zo ontstond een programma met muziek van deze tijd.
De rede van Texel wordt gevolgd door een horlepiep, gecomponeerd door Bert Aalbers. Heerlijke dansmuziek net als Oost Indische Wellekomst, afkomstig uit Oude en nieuwe Hollantse Boerenlieties en contredansen, en De rede van Hellevoet, eveneens een compositie van Aalbers met achtereenvolgens een slipjig, een jig en een polka.
In Te Hellevoetsluis leert een moeder haar dochter hoe zij het de zeelieden naar de zin kan maken. En de cd besluit met het lied Wie je ook wezen mag, waarin verhaald wordt van al het goed en kwaad dat de mannen na terugkomst uit de verre Oost wacht. Dan gaat het geld snel op bij de hoertjes en de waard.

Foo Foo Band
Heren van zes weken