Terschelling danstTerschelling danst
dankzij festivals een derde druk

In 1915 verscheen de eerste druk van Terschellinger Volksleven, geschreven door Jaap Kunst. Het was het eerste boek in ons land waarin systematisch liederen en dansen van een bepaalde regio werden vastgelegd. Ook in Nederlandse Volksdansen van A. Sanson-Catz en A. de Koe komen een aantal Terschellinger dansen voor. Toen Elsche Korf begin zeventiger jaren in het kader van haar opleiding tot volksdansleidster onderzoek ging doen op Terschelling bleek al snel dat al de beschrijvingen nogal afweken van hetgeen er op dat moment op Terschelling gedanst werd. Zo lijken de Hakke Toone en Swart laat hem scheren in niets op de Terschellinger manier van dansen.
In 1976 verscheen van de hand van Elsche Korf Terschelling danst, uitgegeven door de Stichting Ons Schellingerland. Al vrij snel was het boekje uitverkocht. Er was niet alleen belangstelling voor onder volksdansers, maar ook onder harmonicaspelers. Eén van hen, Frans Tromp, zocht contact met Elsche Korf en samen instrueerden zij het dansmateriaal op diverse cursussen in het land. In 1983 verschijnt de door hen beide samengestelde tweede druk van Terschelling danst. Alle dansen werden opnieuw genoteerd, alle muziek opnieuw uitgeschreven en vooral de achtergrondinformatie werd behoorlijk uitgebreid. In hetzelfde jaar verscheen de lp Piet de Jong en Willem de Hek, harmonikamuziek van Terschelling. Boek en plaat vormen samen een fantastische documentatie van de Terschellinger volkscultuur.
Dankzij een klein batig saldo van Stichting Waddenzeefestival Terschelling 1999 en Terschellings Oerol is het mogelijk gebleken om het boek opnieuw uit te geven, waarbij de tekst is aangevuld en gecorrigeerd. Het boek is opnieuw gezet en vormgegeven door Magda Wensing.
Opvallend is dat Elsche Korf, die nog jaarlijks op Terschelling komt heeft vastgesteld dat repertoire en de manier van dansen sinds 1982 gelijk zijn gebleven. Daardoor kon aan de wens die Ate Doornbosch in 1983 uitte, dat 'in een volgende druk verdere ontwikkelingen kunnen worden beschreven', geen gehoor worden gegeven. Terschelling danst is nu op Terschelling te koop na afloop van de voorstellingen door plaatselijke dansgroepen.

Elsche Korf, Terschelling danst.
Derde druk, Doorwerth: (MW)² 2000.
ISBN 90-805652-1-3